Turcja – wszystko co warto wiedzieć o kraju i gospodarce

turcja

Kategoria: Biznes | Autor: Monika Nowicka

Turcja to nie tylko atrakcyjny turystycznie kraj o wspaniałych zabytkach, ale też jedna z największych gospodarek świata. Od wielu lat Polska rozwija współpracę handlową z tym krajem, który stał się naszym głównym partnerem z obszaru Bliskiego Wschodu i Azji. Co warto wiedzieć o Turcji i jej gospodarce?

Turcja – najważniejsze informacje o kraju

Turcja to kraj leżący na pograniczu Europy i Azji Zachodniej, który otaczają aż cztery morza: Czarne, Śródziemne, Marmara i Egejskie. Jego sąsiadami są: Irak, Iran, Grecja, Gruzja, Syria, Bułgaria, Azerbejdżan i Armenia. Stolicą kraju jest Ankara, gdzie mieści się siedziba tureckiego rządu.

Turcja jest ogromnym państwem o powierzchni 783 tys. km², którego obszar pokryty jest gównie wyżynami i górami. Zamieszkuje je duża liczba ludności – Turcja ma bowiem około 84 milionów obywateli.

Głównym wyznaniem w Turcji jest islam, oficjalnym językiem – turecki, a walutą – lira turecka.

Największe miasta Turcji warte odwiedzenia

Turyści najchętniej spędzają wakacje na Riwierze Tureckiej, której najważniejszymi ośrodkami są m.in. Antalya, Alanya, Bodrum i Kemer. Obowiązkowym punktem zwiedzania jest również Stambuł, który jest największym miastem w kraju, ale jednocześnie w Europie i zamieszkuje go 16 milionów ludzi. Jest to wielokulturowe miasto Turcji położone nad cieśniną Bosfor, w którym znajduje się słynna Hagia Sofia.

Równie chętnie odwiedzany jest Izmir, trzecie pod względem wielkości miasto tureckie. Wzniesione przez Aleksandra Wielkiego jest dzisiaj ważnym portem i kurortem w kraju.

Częstym kierunkiem wypraw i równie popularnym pośród turystów jest Kapadocja. To tam odbywa się przez 300 dni w roku (jeśli warunki pogodowe pozwalają) niepowtarzalny spektakl w postaci lotów balonów, których jest jednocześnie w powietrzu od 100 do 150. Zawsze przy wschodzie Słońca w powietrze wzbija się ponad 2000 osób, a ludzie przebywający w okolicznych hotelach wstają wcześniej niż zwykle i robią zdjęcia oraz kręcą filmy tego świetnego widowiska.

turcja stambuł

Turcja – gospodarka i najważniejsze jej sektory

PKB Turcji szacowane jest na około 700 mld dolarów, co plasuje ten kraj na 19. miejscu największych gospodarek świata. Do najważniejszych gałęzi gospodarki tureckiej należą:

  • przemysł – odpowiada on za około 30% PKB, a jego podstawę stanowi motoryzacja, przemysł odzieżowy, spożywczy, rafineryjny i maszynowy, a także energetyka i sektor budowlany,
  • rolnictwo – stanowi ono nawet 10% PKB i zatrudnia 1/3 siły roboczej; Turcja jest największym producentem orzechów laskowych, moreli i fig, a także jednym z największych dostawców bawełny, soczewicy, tytoniu, buraków cukrowych, winogron i oliwek,
  • usługi – generuje ponad 60% tureckiego PKB i obejmuje głównie turystykę, handel, transport, telekomunikację i bankowość.

Rynek infrastruktury tureckiej

Ze względu na swoje atrakcyjne położenie Turcja od lat inwestuje w rozwój swojej infrastruktury, która ma znaczenie dla gospodarki. Rozbudowywana jest sieć autostrad, ale także inwestuje się w kolej. Jest to bowiem ważna część Nowego Jedwabnego Szlaku prowadzącego do Chin. Ruch na tej trasie usprawnił m.in. tunel Marmaray pod cieśniną Bosfor. Oprócz tego Turcja rozbudowuje system kolei dużych prędkości, który już połączył m.in. Ankarę ze Stambułem.

Turcja posiada także 14 portów morskich, jednak i tutaj planuje rozwój infrastruktury m.in. poprzez budowę nowego kanału równoległego do cieśniny Bosfor. Planowana jest również budowa trzeciego lotniska międzynarodowego w Stambule. Ma być to największe lotnisko na świecie, obsługujące nawet 150 mln pasażerów rocznie.

Polskie firmy na rynku tureckim

Polskie firmy od lat rozwijają współpracę z tureckimi kontrahentami. Z Turcji sprowadzamy m.in. artykuły włókiennicze i odzież, ciągniki ciężarowe oraz maszyny. Z kolei tureckie firmy kupują w Polsce kombajny i maszyny żniwne, auta, części samochodowe i metale nieszlachetne.

Czy są jakieś bariery wejścia na rynek turecki? Jest ich niewiele, ponieważ współpracę między Polską a Turcją reguluje szereg umów dwustronnych, które tworzą korzystne warunki dla polskich firm.

Istnieją jednak pewne bariery wejścia do sektora, np. spożywczego i farmaceutycznego. Turcja nie należy bowiem do Unii Europejskiej, co powoduje konieczność zdobywania różnych licencji, świadectw sanitarnych i certyfikatów fitosanitarnych.

Zobacz również:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *