Jak otworzyć punkt kurierski? Oto kilka kluczowych spraw, o których musisz pamiętać!
Kategoria: Biznes | Autor: Monika Nowicka
Zgodnie z danymi raportu „E-commerce w Polsce 2023” udział polskich internautów, którzy nabywają towary online, zbliżył się do 80%. Nie pozostaje to bez echa dla rynku przesyłek kurierskich. Dostawcy stali się dzisiaj kluczowym ogniwem w łańcuchu dostaw. W tym nowoczesnym ekosystemie, w którym klienci chcą otrzymywać produkty prosto pod swoje drzwi, otwarcie punktu kurierskiego może być świetnym pomysłem biznesowym. Jak jednak to zrobić? Sprawdzamy!
Spis treści
Jak działa punkt kurierski?
Punkt kurierski to miejsce, które umożliwia przyjmowanie, sortowanie, przechowywanie i wysyłanie paczek i przesyłek. Działanie w jego ramach obejmuje kilka kluczowych etapów, które pozwalają na sprawną obsługę nadań i zminimalizowanie czasu dostawy. Współczesny punkt kurierski współpracuje z wieloma przewoźnikami, dzięki czemu jest w stanie dostosować swoją ofertę do każdego rodzaju przesyłki – od dokumentów po zderzak samochodowy – oraz zaproponować atrakcyjne ceny.
Dochody uzyskiwane przez właścicieli zależą od trzech głównych czynników: stawek wynegocjowanych z firmami kurierskimi, sprzedaży usług dodatkowych (ubezpieczenia, powiadomienia SMS, dostawy do konkretnej godziny) oraz skali działania. Samodzielna próba marketingu i układania się z rynkowymi potentatami jest bardzo trudna. Aby prowadzenie placówki przynosiło pożądane efekty finansowe, warto skorzystać z opcji franczyzy kurierskiej lub punktu partnerskiego.
Franczyza kurierska czy punkt partnerski?
Franczyza kurierska to model biznesowy, w ramach którego przedsiębiorca (franczyzobiorca) uzyskuje prawo do korzystania z marki, know-how, systemów operacyjnych i wsparcia od już istniejącej spółki (franczyzodawcy). W ramach tej umowy podmiot zainteresowany zakłada i prowadzi własne przedsiębiorstwo, korzystając z renomy i doświadczenia firmy macierzystej.
W odróżnieniu od tego formatu punkt partnerski stanowi umowę między przedsiębiorcą (właścicielem punktu partnerskiego) a brokerem kurierskim. W jego ramach już istniejące działalności gospodarcze dywersyfikują swoją ofertę o nowe rozwiązania. Decyzja o tym, na którą z tych opcji warto się zdecydować, zależy od preferencji osoby zainteresowanej, jej zaangażowania oraz posiadanych zasobów. Oba modele współpracy i zakładania punktu kurierskiego oferuje Ship Center.
Jak otworzyć punkt kurierski?
Jak otworzyć punkt odbioru paczek? Jeszcze zanim podejmiemy współpracę z konkretną marką, powinniśmy dokonać badania rynku. Na tym etapie warto namierzyć konkurencję, zidentyfikować grupy docelowe i sprawdzić, czy istnieje popyt na tego typu usługi. Jeśli zakładamy franczyzę, już w tym kroku powinniśmy także określić potencjalną lokalizację.
Doświadczenia pokazują, że najlepiej prosperują te miejsca, które położone są blisko centrów handlowych, biur lub innych przestrzeni generujących ruch.
Mając upatrzony lokal oraz formułę współpracy z brokerem kurierskim, należy zająć się kwestiami technicznymi. Nowa działalności musi być zarejestrowana. Ponadto:
- Trzeba do niej zakupić odpowiedni sprzęt – punkt kurierski wymaga odpowiedniego wyposażenia, w tym: mebli, biurek, opakowań, taśm klejących, wózków ręcznych czy wag.
- Do przyjmowania i wydawania paczek niezbędny będzie wykwalifikowany personel – przed założeniem punktu kurierskiego należy znaleźć odpowiedzialnych, komunikatywnych i umiejących obsługiwać klientów pracowników.
- Działania marketingowe – kwestią promocji punktu zazwyczaj zajmuje się broker, z którym podpisano umowę. To on zapewnia ze swojej strony setki zleceń. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby wspomóc jego działania poprzez własne kampanie marketingowe. Media społecznościowe, lokalne gazety czy plakaty, potrafią w krótkim czasie przykuć uwagę klientów wzmocnić świadomość miejsca.
Korzyści utworzenia franczyzy kurierskiej z Ship Center