Wirtualna rzeczywistość
Kategoria: Rozrywka | Autor: Monika Nowicka
Termin wirtualna rzeczywistość z definicji to wykorzystanie technologii komputerowej do tworzenia symulowanych środowisk. Wirtualna rzeczywistość umieszcza użytkownika w trójwymiarowym doświadczeniu. Zamiast oglądać ekran przed sobą, użytkownicy zanurzają się i wchodzą w interakcję ze światem 3D.
Symulacja ludzkich zmysłów (wszystkich pięciu) zostaje przekształcona przez komputer w pojazd w nowe światy. Jedynym ograniczeniem doskonałego doświadczenia VR jest moc obliczeniowa i dostępność treści.
Spis treści
Czym jest rzeczywistość wirtualna?
Innymi słowy rzeczywistość wirtualna (VR) to generowane komputerowo środowisko ze scenami i obiektami, które wydają się prawdziwe, dzięki czemu użytkownik czuje, że jest zanurzony w swoim otoczeniu. To środowisko jest postrzegane przez urządzenie znane jako zestaw słuchawkowy lub kask wirtualnej rzeczywistości.
Rzeczywistość wirtualna pozwala nam zanurzyć się w grach wideo tak, jakbyśmy byli jedną z postaci, nauczyć się wykonywać operacje serca czy poprawić jakość treningu sportowego, aby zmaksymalizować wydajność.
Kto stworzył wirtualną rzeczywistość?
Pierwszy zestaw wirtualnej rzeczywistości został stworzony w 1968 roku przez amerykańskiego informatyka Ivana Sutherlanda i jego ucznia Boba Sproulla.
Chociaż był to pierwszy przypadek urządzenia VR przypominającego to, co znamy i używamy dzisiaj, pojęcie wirtualnej rzeczywistości pojawiało się w sztuce i literaturze już od lat 60. XIX wieku.
Może się to wydawać niezwykle futurystyczne to początki wirtualnej rzeczywistości nie są tak świeże, jak mogłoby się wydawać. Wiele osób uważa, że jedno z pierwszych urządzeń wirtualnej rzeczywistości nazywało się Sensorama. Była to maszyna z wbudowanym siedzeniem, która odtwarzała filmy 3D, wydzielała zapachy i generowała wibracje, aby wrażenia były jak najbardziej żywe.
Wynalazek sięga połowy lat pięćdziesiątych. Kolejny rozwój technologii i oprogramowania w kolejnych latach przyniósł ze sobą postępującą ewolucję zarówno w zakresie urządzeń, jak i projektowania interfejsów.
Jak działa VR?
Proces działania VR – wirtualnej rzeczywistości, łączy sprzęt i oprogramowanie, aby tworzyć wciągające wrażenia, które „oszukują” oko i mózg. Sprzęt obsługuje stymulację sensoryczną i symulację, taką jak dźwięki, dotyk, zapach lub intensywność ciepła, podczas gdy oprogramowanie tworzy renderowane środowisko wirtualne.
Tworzenie wciągających wrażeń naśladuje sposób, w jaki oko i mózg tworzą wizualizacje. Ludzkie oczy są oddalone od siebie o około 8 centymetrów i dlatego tworzą dwa nieco różne widoki. Mózg łączy je, aby stworzyć wrażenie głębi lub stereoskopowego obrazu.
Aplikacje VR odtwarzają to zjawisko za pomocą pary dokładnych obrazów z dwóch różnych perspektyw. Zamiast jednego obrazu obejmującego cały ekran, pokazuje dwa identyczne obrazy wykonane w celu zrównoważenia widoku dla każdego oka. Technologia VR skłania mózg widza do dostrzeżenia poczucia głębi i zaakceptowania iluzji wielowymiarowego obrazu.
Rozszerzona rzeczywistość (AR)
Termin rozszerzona rzeczywistość (AR) oznacza wykorzystanie informacji tu i teraz czyli w czasie rzeczywistym w postaci na przykład: tekstu, grafiki, dźwięku oraz wieli innych wirtualnych ulepszeń, które są zintegrowane z elementami świata rzeczywistego.
Rozszerzona rzeczywistość to wysoce wizualna, interaktywna metoda prezentowania istotnych informacji cyfrowych w kontekście środowiska fizycznego, które nas otacza. Jest to rosnący trend w szczególności wśród firm zajmujących się rozwiązaniami mobilnymi i aplikacjami biznesowymi.
W obliczu rosnącej popularności gromadzenia i analizy danych, jednym z głównych celów rozszerzonej rzeczywistości jest podkreślenie konkretnych cech świata fizycznego, lepsze zrozumienie tych cech oraz uzyskanie inteligentnego i dostępnego wglądu, który można zastosować w rzeczywistych zastosowaniach. Takie duże zbiory danych mogą pomóc w informowaniu firm o procesie decyzyjnym i zyskać wgląd między innymi w zwyczaje konsumenckie dotyczące wydatków.
Jaka jest różnica między VR a AR? Czyli czym się różni wirtualna rzeczywistość od rozszerzonej.
Główna różnica między VR a AR polega na tym, że VR buduje świat, w którym zanurzamy się za pomocą konkretnego zestawu na głowę z goglami. Wszystko, co widzimy, jest częścią środowiska sztucznie skonstruowanego za pomocą obrazów, dźwięków itd.
Z drugiej strony w rzeczywistości rozszerzonej (AR) nasz własny świat staje się ramą, w której umieszczane są obiekty, obrazy lub tym podobne. Wszystko, co widzimy, znajduje się w prawdziwym środowisku i może nie być konieczne noszenie zestawu gogli na głowę. Najwyraźniejszym i najbardziej popularnym przykładem tej koncepcji jest Pokemon Go.
Istnieje jednak również połączenie obu rzeczywistości, zwane rzeczywistością mieszaną. Ta hybrydowa technologia umożliwia na przykład oglądanie wirtualnych obiektów w realnym świecie i budowanie doświadczenia, w którym fizyczne i cyfrowe są praktycznie nie do odróżnienia.
Pomimo tego, że VR jest technologią, która powstała kilkadziesiąt lat temu, wiele osób wciąż nie zna koncepcji wirtualnej rzeczywistości. Często też myli się wirtualną rzeczywistość (VR) z rozszerzoną rzeczywistością (AR).
Wirtualna rzeczywistość zastosowania
W jakich sektorach faktycznie zastosowana jest wirtualna rzeczywistość? Kultura, edukacja i architektura to tylko niektóre z dziedzin, które już skorzystały z tej technologii. Od zwiedzania z przewodnikiem po introspekcję mięśnia, rzeczywistość wirtualna pozwala nam przekraczać granice, które w innym przypadku byłyby niewyobrażalne. Poniżej zastosowanie wirtualnej rzeczywistości w 10 różnych dziedzinach.
- Media
Wciągające dziennikarstwo przenosi użytkownika do miejsc, w których miały miejsce wydarzenia, dzięki transmisji wideo w 360 stopniach na żywo lub z odtworzenia.
- Edukacja
W salach lekcyjnych wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości pozwala uczniom lepiej doświadczać wiedzy i pomaga z trudnościami w nauce.
- Rozrywka
Użytkownicy mogą wejść na scenę w grze wideo lub uprawiać sporty ekstremalne bez ruszania się z sofy.
- Architektura
Wirtualna rzeczywistość pomaga architektom lepiej wyobrazić sobie przestrzeń i zaprezentować projekt swoim klientom. Poza tym deweloperzy mogą pokazywać przez VR swoje nieruchomości bez wychodzenia z domu przez potencjalnego klienta.
- Przemysł
Cyfrowe odwzorowania bliźniacze to dokładne kopie fizycznych obiektów w 3D, na których pracownicy fabryki mogą ćwiczyć i testować oraz budować je najpierw w wirtualnym świecie.
- Kultura i sztuka
Coraz więcej muzeów i galerii na świecie oferuje wirtualne wizyty zachęcające do odwiedzin lub wciągające doświadczenia, które pomagają zrozumieć historię i kulturę związaną z każdym miejscem i dziełem.
- Wojsko i obronność
Coraz więcej państw wykorzystuje VR do szkolenia żołnierzy w symulowanych środowiskach bojowych oraz prowadzenia pojazdów militarnych.
- Lotnictwo
Firmy lotnicze na całym świecie szkolą swoich przyszłych i obecnych pilotów w symulatorach wirtualnej rzeczywistości przede wszystkim w reakcji na kryzysowe sytuacje podczas lotów.
- Podróże
Hotele mogą zabierać do swoich posiadłości dzięki VR, więc wiadomo czego się tam spodziewać. Rzeczywistość wirtualna może być wskazana w przypadku podróży. Przyszły klient zobaczy i poczuje lokalizację z własnej perspektywy, zamiast oglądać filmy i zdjęcia na stronie hotelu.
- Handel
Sprzedawcy mogą pomóc potencjalnym konsumentom w decyzji zakupowej i postawić ich dzięki zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości w sytuacjach, w których mogą przymierzyć ubrania lub zastosować produkty. Na przykład przyszła panna młoda może przymierzyć suknię ślubną i znaleźć się w prawdziwym otoczeniu salonu ślubnego.
Wirtualna rzeczywistość przykłady
W tym miejscu warto powołać się na kilka dodatkowych przykładów wirtualnej rzeczywistości w praktyce i w dziedzinach, które z wielu względów są ważne dla ludzi oraz biznesu. Przede wszystkim chodzi tutaj o medycynę, ponieważ jej rozwój jest niezbędny i potrzebny w skali całego świata oraz o gry, ponieważ w tych czasach ludzie szukają coraz nowszych sposobów na rozrywkę, a gry w wirtualnej rzeczywistości dostarczają lepszych wrażeń niż wszystkie inne.
Wirtualna rzeczywistość w medycynie
Istnieje wiele zastosowań wirtualnej rzeczywistości w medycynie dla lekarzy, badaczy i pacjentów. Wyobraź sobie, że lekarze korzystają z VR, aby pomóc pacjentom z zaburzeniami, takimi jak lęk lub anoreksja. W szkołach medycznych wirtualna rzeczywistość ma zastosowanie jako pomoc uczniom w nauce radzenia sobie z sytuacjami, które mogą się pojawić, gdy zostaną lekarzami, np. trening empatii. Wirtualna rzeczywistość jest już używana do treningu chirurgicznego.
VR daje nadzieję w leczeniu zaburzeń, takich jak zespół stresu pourazowego. Z drugiej strony lekarze mogą być w stanie wykorzystać VR podczas pracy z pacjentami, aby wyjaśnić diagnozy lub opcje leczenia. Rzeczywistość wirtualna może również przynieść korzyści osobom, które są w jakiś sposób fizycznie ograniczone.
Dla przykładu: Hiszpańskiej Krajowej Radzie ds. Badań udało się zmniejszyć skutki choroby Parkinsona u kilku pacjentów, stosując leczenie wykorzystujące VR.
Wirtualna rzeczywistość w grach
Choć rynek gier VR w 2020 roku były warte 1,1 miliarda dolarów, to dopiero początek. Analitycy spodziewają się, że do 2024 roku rynek gier w wirtualnej rzeczywistości będzie wart 2,4 miliarda dolarów, co oznacza, że branża jest na początku tego, co jest możliwe w niedalekiej przyszłości.
Oczywiście trudno jest przewidzieć przyszłość wirtualnej rzeczywistości w grach, ale można zgadywać na podstawie aktualnego stanu rzeczy.
Sprzęt i zestawy na głowę w postaci gogli będą nadal się poprawiać. Jednak mniej jasne jest, dokąd pójdzie oprogramowanie VR. Jednym z obszarów, który pojawił się w ostatnich latach, jest VR MMO, czyli wirtualna gra fabularna w trybie dużej ilości graczy online.
Oczekuje się, że rosnąca liczba startupów oferujących oprogramowanie do gier w rzeczywistości wirtualnej zwiększy popyt na gry tego typu. Przejście do gier w chmurze pomoże w rozwoju gier VR i innych powiązanych aplikacji do gier w przyszłości.
Nakreślone są tutaj same pozytywne scenariusze, przykłady i zastosowania wirtualnej rzeczywistości. Oby nie okazało się, że kilkanaście lat VR w medycynie będzie leczyło uzależnienia od VR w grach. Niestety czasem wynalazki mają swoje dobre i złe strony.
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość ciekawostki
Facebook (pozostał już tylko jako nazwa platformy społecznościowej) dawniej, a obecnie Meta (od Metaverse) widzi VR jako największy obszar do rozwoju w przyszłości, a co najważniejsze jako główny. Z tego też powodu firma zmieniła nawet swoją nazwę i zatrudnia obecnie setki, jak już nie tysiące inżynierów, którzy mają budować światy w wirtualnej rzeczywistości.
Wygląda na to, czy nam się to podoba, czy nie to do wirtualnej rzeczywistości przeniesie się życie. To tam będziemy kupować posiadłości, rzeczy, produkty i kto wie co jeszcze. Po prostu według Meta będziemy tam żyć. Na ten moment wydaje się to wręcz nierealne, ale kto wie co przyniesie przyszłość. Podobno Meta już wie, dlatego buduje dla nas nowy świat – ten w wirtualnej rzeczywistości.
Mam nadzieję, że artykuł w pełni wyjaśnił co to jest wirtualna rzeczywistość, jakie ma zastosowania, jej przykłady oraz co dzięki VR (oraz AR) może mieć i jak je wykorzystać. Jak widać wiele firm widzi w tej technologii wielką przyszłość.
Na pewno kupię sobie taki zestaw VR 🙂