Osłabienie organizmu – które witaminy i minerały szczególnie warto wtedy dostarczać?

Osłabienie organizmu - które witaminy i minerały szczególnie warto wtedy dostarczać?

Kategoria: Zdrowie | Autor: Monika Nowicka

Zła dieta, przemęczenie, stres, stosowanie używek, długotrwała choroba – to tylko niektóre czynniki powodujące niedobory witamin i minerałów w organizmie. Prowadzą one do ogólnego osłabienia fizycznego, które przekłada się na naszą efektywność. Jak sobie z nim poradzić? Które witaminy i minerały w szczególności warto dostarczać organizmowi, aby go wzmocnić?

Jakie są najlepsze źródła witamin i minerałów?

Witaminy i minerały znajdziemy przede wszystkim w pełnowartościowych produktach żywnościowych. Większość z nich dostępna jest w niemal każdym sklepie. Owoce, warzywa, produkty z pełnego przemiału, zdrowe tłuszcze czy chudy nabiał to dobre źródła składników odżywczych. Niedobory w pierwszej kolejności warto uzupełnić za pomocą diety. Składniki znajdujące się w pokarmach są najlepiej przyswajane przez organizm.

W chorobie warto sięgnąć po żywienie kliniczne, natomiast zdrowi pacjenci powinni bazować na piramidzie zdrowego żywienia. W dalszej kolejności możemy posiłkować się lekami albo suplementami diety. Mają one za zadanie uzupełniać niedobory, dlatego nie należy stosować ich przez dłuższy okres, a jedynie do momentu uzyskania pożądanych rezultatów. Wyjątek stanowi witamina D, którą zgodnie z zaleceniami suplementujemy od września do kwietnia.

Jakie są najlepsze źródła witamin i minerałów?

Jakie witaminy pomogą osłabionemu organizmowi?

Odpowiednia dawka witamin w codziennej diecie pomoże walczyć z osłabieniem organizmu. Warto sięgnąć zwłaszcza po:

  • witaminę C – znajdziemy ją w cytrusach, papryce, ziemniakach, truskawkach, kalafiorze, brokułach; wpływa na szybkość gojenia ran, wzmacnia układ odpornościowy, zmniejsza uszkodzenia komórek;
  • witaminę D – nasz organizm produkuje ją samodzielnie, jeśli wystawiamy go na działanie promieni słonecznych; w okresie jesienno-zimowym wymagana jest suplementacja; witamina D wpływa na odporność; jest również niezbędna do zachowania prawidłowej struktury kości;
  • witaminę A – znajdziemy ją w mleku, maśle, marchewce, morelach czy wątrobie; odpowiada za prawidłowe widzenie oraz elastyczność i koloryt skóry;
  • witaminę E – znajdziemy ją w oliwie z oliwek, migdałach, orzechach laskowych oraz kiełkach; jest to silny antyoksydant, który wspomaga oczyszczanie organizmu, a jednocześnie pomaga walczyć z cholesterolem.

Jakie minerały pomogą wzmocnić organizm?

Składniki mineralne, które warto dostarczać osłabionemu organizmowi, to:

  • magnez – znajdziemy go w mleku, jajach, mięsie, rybach; wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, zapobiega odkładaniu się cholesterolu, wzmacnia siły odpornościowe organizmu;
  • żelazo – duże dawki żelaza znajdują się w zbożach, fasoli, jajach, rybach czy czerwonym mięsie; pierwiastek ten wpływa na produkcję hemoglobiny, przez co zapobiega anemii oraz uczuciu osłabienia;
  • wapń – znajdziemy go w produktach mlecznych i jajkach; pełni istotną rolę w procesie odbudowy tkanki kostnej, wpływa również na odporność organizmu;
  • fosfor – znajdziemy go w mięsie, rybach, produktach mlecznych, jajkach; pierwiastek ten współpracuje ściśle z wapniem, tworząc mocne, zdrowe struktury kości i zębów.

Warto pamiętać również o innych istotnych składnikach, takich jak cynk, miedź, jod czy selen. Niedobór jakiegokolwiek z nich jest niebezpieczny w przypadku osób w pełni zdrowych, natomiast u tych, które są osłabione chorobą, może wywoływać jeszcze poważniejsze skutki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *