Czym się zajmuje rzecznik patentowy w Polsce?

czym się zajmuje rzecznik patentowy w polsce

Rzecznik patentowy to osoba, która pomaga ludziom chronić ich własność przemysową. Chodzi o wynalazki, wzory użytkowe, przemysłowe oraz znaki towarowe. To ktoś, kto zna się na prawie i wie, jak sprawić, żeby nikt nie ukradł Twojego pomysłu. Osoby wykonujące ten zawód mają zaróno wiedzę prawniczą jak i techniczną.

Ochrona własności intelektualnej – serce pracy rzecznika

Własność intelektualna to rzeczy, które wymyślamy, np. wynalazki, książki, piosenki czy nazwy firm. Nie wszystko da się opatentować. Pewne prawa przysługują twórcy już od momentu stworzenia danego dzieła. Tak jest z prawami autorskimi. W ramach podkategorii praw własności intelektualnej są prawa własności przemysłowej. Są one skupione na ochronie interesów przedsiębiorców. Czyli zabezpieczają te elementy, które dają firmom przewagę konkurencyjną. Do tego grona zalicza się np. logo. Co ciekawe można je zastrzec jako znak towarowy, ale jest ono najczęściej chronione równocześnie jako utwór.

Zobacz również: Jak chronić pomysł na produkt https://wzoryprzemyslowe-blog.pl/jak-chronic-pomysl-na-biznes-i-produkt/

Patnty i wynalazki

Historia świata pokazuje, że na innowacji można wiele zarobić. Tyle, że tego typu rozwiązania zwracają na siebie uwagę innych uczestników rynku, który z tego tortu chcieliby uszczknąć coś dla siebie. Aby więc na rewolucyjnym rozwiązaniu dobrze zarabiać, musimy mieć na nie wyłączność. Jedynym sposobem aby to zrobić jest uzyskanie patentu na wynalazek.

Nie jest to jednak proste bo wszystko opiera się na dobrym opisie patentowym. To jak z grą na gitarze, znając ogólne zasady nie zagramy dobrze danego utworu. Tutaj potrzebna jest praktyka. To dlatego lepiej zlecić to zadanie rzecznikowi patetowemu.

Prawna ochrona marki

Panuje mit, że wszystko co wymyślimy jest z automatu chronione przez prawo. Takie przekonanie mają właściciele przedsiębiorstw. Działają pod daną nazwą wiele lat i są zaskoczeni, że ktoś wchodzi w podobne określenie. Często z samego faktu, że działąli na rynku jako pierwsi wcale nie przysługują im prawa do nazwy. Taki przypadek ma miejsce jeżeli używają nazwy opisowej.

Podobnie jak z tymi patentowami jedynym sposobem aby mieć monopol na nazwę albo logo jest jego rejestracja w Urzędzie Patentowym. Po skutecznym przejściu całej procedury otrzymujemy świadectwo ochronne, gdzie będziemy wymienieni jako właściciele praw do marki. Łatwo pwoiedzieć a trudno zrobić. Około 28% wniosków o rejestracje kończy się niepowodzeniem. Rzecznik patentowy wiedząc jakich nazw zastrzec się nie da może pomóć ci obejśc prawo.

Praktyczne korzyści z ochrony własności przemysłowej

Strategia ochrony naszej przewagi konkurencyjnej to jedno a praktyka walki z naruszycielami to drugie. Trzeba bowiem umieć wykorzystać narzędzia prawne przyznane nam przez Urząd Patentowym.

Wbrew pozorom nie chozi o to aby od razu wszystkich pozywać. Warto zrobić krok wstecz i skupić się na prewencji. Jeżeli będziesz w swojej ofercie szeroko informował, że dane rozwiązanie opatentowałeś, zastrzegłeś jako wzó przemysłowych lub znak towarowy, to wiele osób się przestraszy. Dojdzie do tego, że konkurencja w ogóle będzie się bała do ciebie przybliżać. Dzięki temu osiągniesz zamierzony efekt bez wieloletnich sporów.

Jeżeli jednak ktoś Cię skopiuje, lub za mocno się do Ciebie przybliży nadal możesz łatwo z tym walczyć. Wyślij skargę do danej platformy sprzedażowej powołując się na swoje świadectwo ochronne. Zazwyczaj Allegro bądź Amazon po kilku godiznach usunie aukcję naruszyciela. Nie potrzeba do tego żadnego wyroku sądu.

Jeżeli chodzi o konsultacje i przygotowanie pisma ostrzegawczego to rzecznik patentowy może Ci z tym pomóć.

Co zyskasz konsultując się z rzecznikiem patentowym?

Trzeba sobie to jasno powiedzieć, że prawo jest bardziej skomplikowane niż się nam wydaje. Własność intekelktualna jest pełna niuansów i wyjątków. Jeżeli komuś wydaje się, że to proste to ma rację – wydaje mu się.

Pamiętaj, że często rozważania o ochronie wynalazku, marki czy designu dotyczą rozwiązań na których można zarobić miliony. Czy w tym kontekście warto zainwestować na konsultację ze specjalistą? Zdecydowanie tak. Dowiesz się np. czego opatentować się nie da. A za wynalazek nie są przykłądowo uznawane programy komputerowe. Poza tym nawet genialnego rozwiązania nie da się opatentować jeżeli je ujawniłeś. Rolą rzecznika patentowego jest więc uczenie klientów jakie rozwiązania można i warto chronić a jakie nie.

Przykładowo Coca Cola nigdy nie opatentowała swojego napoju. Dlaczego? Ponieważ musiałaby ujawnić szczegółowy proces produkcji. A po 20 latach patent by wygasł i konkurencja mogłaby wprowadzać na rynek identyczny napój. Takich ponadczasowych rozwiązań jest jednak mało. Statystycznie przedsiębiorcy nie chronią swoich wynalazków dłużej niż 12 lat.

Administrowanie prawami klientów

Poza rejestracją praw, dochodzeniem roszczeń czy bieżącymi konsultacjami, rzecznik obiekuje się na bieżąco prawami swoich klientów. Musisz pamiętać, że włąsność przemysłówa ma to do siebie, że co prawda daje podwyższoną ochronę, ale ograniczoną w czasie. Patenty mogą trwać jak pisałem do 20 lat, wzory przemysłowe do 25 lat, wzory użytkowe do 10. Podobnie znaki towarowe, ale te można sukcesywnie przedłużać.

W międzyczasie firmy zmieniają formę prawną, przenoszą te prawa na inne podmioty i to wszystko musi zostać odnotowane w rejestrze. Mając stałą opiekę prawną unikasz potencjalnych zaniedbań, które mogą nieodwracalnie pozbawić Cię tych praw. Wystarczy bowiem, że nie przedłużysz w stosownym czasie ochrony a ta wygaśnie.

Większość dużych firm chroni swoją wasność intelektualną. Korporacje takie jak Apple zatrydniają do tego armię prawników. Warto uczyć się od liderów rynku i współracować ze specjalistą. A w tym zakresie jest to rzecznik patentowym. Nie musisz go zatrudniać na etat. Wykup po prostu kilka godzin jego pracy i dowiedz się jak możesz skutecznie zabezpieczuć swoją przewagę konkurencyjną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *