Język:

ARCHIWUM

Kwartalnik THINKTANK ukazuje się od lata 2009 r. w nakładzie 5 tys. egz.  W czterech działach: Trendy, Firma, Państwo i Lider prezentuje nowe idee dotyczące rozwoju oraz inspirujące i sprawdzone narzędzia zarządzania. Na łamach magazynu THINKTANK publikują wyłącznie praktycy i eksperci w swoich dziedzinach. Magazyn jest dostępny w prenumeracie oraz jako element pakietu THINKTANK SOCIETY.

IDEE

Malcom Gladwell o tym, jak pokonać konkurenta, obracając jego siłę przeciw niemu.

Idee, o których dyskutowali eksperci podczas spotkań organizowanych przez TT.

RE-WIZJE, czyli wizja Polski za dekadę

Jak za 10 lat zmieni się państwo, rynek, sposób, w jaki pracujemy, modele edukacji, styl życia oraz miejsce Polski w Europie? Do dyskusji na ten temat THINKTANK zaprosił kilkudziesięciu ekspertów i praktyków. Ze zidentyfikowanych przez nich trendów wyłaniają się optymistyczne i pesymistyczne scenariusze na najbliższy czas.

FIRMA I LIDER

Liderzy, którzy chcą angażować pracowników, powinni zrozumieć, że wraz z odchodzeniem modelu folwarków w firmach kończy się też czas scenicznego przywództwa oraz scenicznej komunikacji. Angażujący lider musi być autentyczny – wyjaśnia psycholog biznesu, twórca Akademii Psychologii Przywództwa Jacek Santorski.

Firmy osiągające ponadprzeciętne rezultaty tworzą przestrzeń na możliwe różnice zdań, dbają o otwartość na odmienne opinie oraz pielęgnują autentyczną gotowość do poszukiwania nieschematycznych rozwiązań zaistniałych problemów. A ponadto pilnują, by do dialogu przystępować ze zdrowymi intencjami. Warto brać z nich przykład – przekonuje Małgorzata Niewińska, trener DOOR Group.

Symulacje biznesowe zostały uznane za najefektywniejszą metodę diagnozy i rozwoju w zakresie strategicznych kompetencji biznesowych. Pozwalają doświadczyć procesu decyzyjnego i różnych mechanizmów procesu uczenia się towarzyszących nowym zadaniom w wirtualnym świecie, a następnie przełożyć tę wiedzę na działania w biznesie – analiza Pauliny Mazur (z BIGRAM Personnel Consulting) i Błażeja Jurewicza (z AoV).

Bezczynność w obszarze zarządzania wiekiem i traktowanie starszych pracowników jak kłopotu może spowodować poważne braki kadrowe w firmach, co nie tylko uniemożliwi realizację strategii przedsiębiorstw, lecz także przyczyni się do zakłóceń w ich bieżącej działalności operacyjnej – ostrzega Małgorzata Zachorowska z Zachorowska & Partners.

Studi um przypadk u. Organizacje, które wspierają tworzenie kultury innowacyjności, otwierają się na twórcze pomysły, a ich pracownicy są bardziej zaangażowani, kreatywni i chętniej pracują w zespołach – przekonują praktycy i eksperci: Paula Bruszewska (fundacja Social Wolves), Monika Jasłowska (Polpharma), Aleksandra Wielgus (Coca-Cola HBC Polska), Łukasz Trzeszczkowski (PZU) oraz Adam B. Czyżewski i Marcin Dyba (PKN ORLEN).

Współczesne kulturalistyczne ujęcie innowacjonizmu nie pozwala łatwo oddzielić tego, co innowacyjne, od tego, co innowacyjności jest pozbawione. Innowacjonizm cechuje dziś bowiem arbitralność definicyjna – swoją innowacyjność narzuca się innym jako fakt. W efekcie w tej dziedzinie wygrywa po prostu silniejszy – przestrzega Tomasz Zarycki, socjolog, profesor Uniwersytetu Warszawskiego.

O tym, jak zwiększać zyskowność poprzez angażowanie pracowników, by dostarczali klientom pożądanych doświadczeń, THINKTANK rozmawia z Januszem Kamieńskim – CEO polskiej firmy doradztwa strategicznego Executive-Conversation.

REKOMENDACJE

Firmom potrzebne są większe uszy, by nasłuchiwać nowych pomysłów. Nastrojenie takich radarów wymaga nieco wysiłku, ale pozwala na wprowadzanie ciągłych ulepszeń, a w dłuższej perspektywie – także na otwarcie pracowników na nowe rozwiązania i chęć wprowadzania oddolnych usprawnień do procesów i procedur. Idee mają wielką moc angażowania. Polecamy siedem, które sprawdzą się w polskich warunkach:

● Przywództwo błękitnego oceanu [16] ● Wszechstronny i autentyczny lider [20] ● Przywództwo pozytywne [24] ● Inteligentny konserwatyzm [28] ● Coaching umiejętności cyfrowych [32] ●Architekci innowacyjności [36] ● Doktryna Ateny [40]

TEMAT NUMERU


Podwładni naprawdę mają wiele dobrych idei. Jednak aby organizacja mogła z nich skorzystać, liderzy najpierw muszą zrezygnować z przekonania, że sami są krynicą najlepszych rozwiązań. Na oddolne uwagi warto się otworzyć, pomaga to zbudować kulturę wspólnego myślenia o tym, co można poprawić – przekonują Andrzej Borczyk, Paweł Rabiej, Rafał Tyburcy, Magdalena Warzybok i Małgorzata Zachorowska.

Zarządzanie ludźmi od X do Y. O wpływie młodych pracowników na zarządzanie organizacjami rozmawiają Wiesława Czarnecka-Stańczak z firmy Siemens i Agata Kaczmarska z grupy mediowej Dentsu Media Network Polska.