Język:

ARCHIWUM

Kwartalnik THINKTANK ukazuje się od lata 2009 r. w nakładzie 5 tys. egz.  W czterech działach: Trendy, Firma, Państwo i Lider prezentuje nowe idee dotyczące rozwoju oraz inspirujące i sprawdzone narzędzia zarządzania. Na łamach magazynu THINKTANK publikują wyłącznie praktycy i eksperci w swoich dziedzinach. Magazyn jest dostępny w prenumeracie oraz jako element pakietu THINKTANK SOCIETY.

IDEE

Droga do sukcesu zaczyna się i kończy na wartościach. Dla większości firm są to jednak papierowe deklaracje. Sławomir Lachowski przekonuje w nowej książce Droga ważniejsza niż cel, że trzeba przejść od słów do czynów.

THINKTANK Network: idee, o których dyskutowali eksperci podczas spotkań organizowanych w ramach THINKTANK.

LIDER

Samodyscyplina nie musi być uwierającym gorsetem. Przeciwnie: to sposób na podniesienie jakości życia – tłumaczy gen. Roman Polko, były dowódca GROM-u.

Liderzy rzadko odwołują się do szerszego wymiaru funkcjonowania swoich organizacji – uważa Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP. Tymczasem zakreślanie społecznego kontekstu pomaga pracownikom lepiej zaangażować się w pracę.

O archetypach działania razem i nowym modelu przywództwa As One (Razem), który powstał w efekcie wieloletnich globalnych badań, opowiadają Magdalena Jończak i Dariusz Kraszewski z działu konsultingu Deloitte.

Władza uzależnia – trudno ją oddać. Przekazanie kontroli wymaga opracowania planu zajęć na przyszłość, a w firmach rodzinnych także dialogu z sukcesorem. Jak przygotować do niego następców – tłumaczy prof. Andrzej Jacek Blikle.

PAŃSTWO

Transparentność kosztów, wprowadzenie mierników jakości oraz ustalanie corocznych celów podnosi efektywność pracy w administracji. Jak to zrobił w praktyce Mazowiecki Urząd Wojewódzki – piszą Jacek Kozłowski i Wiesława Chojnacka.
 
Ograniczanie możliwości zadłużania przez miasta zaszkodzi całemu krajowi – pisze Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku. Trzeba szukać oszczędności na różnych polach, ale tak, aby nie zaszkodzić miastom.

Polski Model Flexicurity:
Model elastycznego i jednocześnie bezpiecznego rynku pracy rozpowszechnia się w Europie. Wdrożenie flexicurity w Polsce wymaga jednak intensyfikacji aktywnych polityk rynku pracy, a także współdziałania firm. O flexicurity pisze Monika Zakrzewska, ekspert PKPP Lewiatan, a dobre praktyki w firmach opisują uczestnicy okrągłego stołu THINKTANK.

Problem przeedukowania wśród młodych Polaków to mit – tłumaczy Monika Dawid-Sawicka, ekspert PARP. Poważnym kłopotem jest za to niedopasowanie systemu kształcenia do realiów rynku pracy.
 
Instytucje publiczne muszą przyswoić nowe modele współpracy, wykorzystujące „usieciowienie” obywateli – postuluje Edwin Bendyk. W przeciwnym razie czeka je stagnacja i powolna erozja.
 
O swojej wizji Polski, tolerancyjnej i czułej na potrzeby niepełnosprawnych, opowiada podróżnik i działacz społeczny Jan Mela.
 
Sekcja Specjalna:
Program doskonalenia DB Schenker według metodologii Europejskiej Fundacji Zarządzania Jakością (EFQM).
 
Prezydencja – i co dalej? Dzięki przewodnictwu w Radzie UE Polska przestała być nowicjuszem i stała się graczem, z którym warto się liczyć. Jak wykorzystać ten kapitał – wnioski z dyskusji ekspertów zorganizowanej przez THINKTANK.
 
Kryzys w strefie euro to szansa, aby zauważyć europejskie wyzwania i zlikwidować brak harmonii między deklaracjami o wspólnocie a działaniem krajowym – piszą dr Małgorzata Bonikowska i Paweł Rabiej, partnerzy zarządzający THINKTANK.
 
Liderki wzmacnia wymiana doświadczeń. Fotoreportaż Roberta Kowalewskiego o polskiej edycji programu mentoringowego dla liderek Vital Voices, który pozwala kobietom mającym aspiracje przywódcze zwiększyć pewność siebie i działać skuteczniej.

FIRMA

Rozbieżność interesów między ludźmi w firmie jest naturalna, a konflikty nieuniknione tłumaczą Jerzy Gut i Wojciech Haman. Można jednak zapobiegać konfliktom, stosując w organizacji model negocjacji nastawiony na lepszą współpracę.
 
Kultura potrafi zwiększać innowacyjność firm – pomaga rozwijać wyobraźnię i wychodzić poza utarte schematy myślenia. Firmy mogą pełniej wykorzystać jej potencjał kultury – pisze prof. Jerzy Hausner.
 
Strategie globalnej ekspansji: sukces gry Wiedźmin pokazuje, że warto myśleć o produkcie od razu w kontekście globalnym. Jak wchodzić do globalnej gry – pisze Adam Kiciński, prezes CD Projekt RED.

Gry pozwalają rozwijać w pracownikach nieschematyczne zachowania, uczą wyciągania wniosków i współpracy. O tym, co mogą gry, opowiadają Joanna Średnicka i Nel Berezowska, twórczynie firmy Pracownia Gier.

Pierwsze dni pracownika na nowym stanowisku są kluczowe dla jego rozwoju – przekonuje dyrektor HR w polskim oddziale Microsoft Andrzej Borczyk. Dlaczego warto na starcie zadbać o intensywny trening kompetencyjny i szybką integrację nowo zatrudnionego?

Stosowane w zarządzaniu procesami produkcji tzw. szczupłe praktyki (ang. lean management) można wykorzystywać także w zarządzaniu projektami. Jak? – wyjaśnia Henryk Metz.

TEMAT NUMERU

Optymizm: wartość dodana w organizacji. Czy optymizm ma istotny wpływ na efektywność firm i instytucji? Mózg myśli optymistycznie, a liderzy optymiści potrafią lepiej przekonać do swojej wizji. Czy można jednak mówić o optymizmie organizacji jako całości – i w czym może być on pomocny?
 
Kontrapunkt:
Od śmiałej wizji do rzeczywistości. Niezrealizowana wizja jest tylko marzeniem. By się ziściła, potrzeba determinacji lidera i umiejętności motywowania zespołu do wspólnego działania, a także zdolności do tworzenia sojuszy oraz neutralizowania przeciwników. O wizji w praktyce dyskutują prof. Krzysztof Skóra i Paweł Olechnowicz.