Język:

ARCHIWUM

Kwartalnik THINKTANK ukazuje się od lata 2009 r. w nakładzie 5 tys. egz.  W czterech działach: Trendy, Firma, Państwo i Lider prezentuje nowe idee dotyczące rozwoju oraz inspirujące i sprawdzone narzędzia zarządzania. Na łamach magazynu THINKTANK publikują wyłącznie praktycy i eksperci w swoich dziedzinach. Magazyn jest dostępny w prenumeracie oraz jako element pakietu THINKTANK SOCIETY.

IDEE

Na co zwrócić uwagę, prowadząc własną firmę, jakich błędów nie popełniać, pisze w Biznesie po prostu dr Leszek Czarnecki, współtwórca polskiego sektora finansowego.
 
THINKTANK Network: idee, o których debatują eksperci podczas spotkań THINKTANK.
 

LIDER

Kiedy pracownicy obwiniają się nawzajem – czas sprawdzić, czy w firmie nie działa „trójkąt dramatyczny”. Psychologowie Jacek Santorski i Marek Matkowski piszą, jak rozpoznać Prześladowcę, Ofiarę lub Wybawiciela.
 
Czy zaangażowany w pracę lider może prowadzić również życie rodzinne? Na pewno nie może go delegować – pisze Zofia Dzik, rodzic, menedżerka i założycielka fundacji Humanites.
 
Jak lider uwzględnia emocje i „zwierzęce instynkty” w zarządzaniu, zastanawiają się Rafał Antczak, prof. Halina Brdulak, Piotr Czarnecki, Bartosz Drabikowski, Krzysztof Kiestowski, Dariusz Kraszewski, Janusz Górski, Marek Metrycki, Paweł Rabiej, Maria Rzepnikowska, Marcin Stańczuk oraz Beata Stelmach.
 
Londyn, słuchacze, rodzina – jeden z najbardziej oryginalnych polskich radiowców Wojciech Mann opowiada, co codziennie przynosi mu inspiracje.
 
Obserwowanie działań konkurencji może być podstawą innowacyjnych decyzji w firmie. O tym, jak zachować czujność biznesową i być o krok przed wszystkimi, mówi Piotr Wośwspółzałożyciel sieci Piotr i Paweł.
 
Metafora to potężne narzędzie w rękach lidera. Paweł Dangel, reżyser i prezes Allianz Polska, wyjaśnia, jak język metaforyczny i symbolika teatru pomagają mu w podejmowaniu decyzji przywódczych.
 

PAŃSTWO

Ponad 2 tys. stadionów, które są budowane w Polsce, może przyspieszyć rozwój miast i regionów. Jak dzięki temu tworzyć przewagę konkurencyjną, rekomendują Jacek Bochenek, Ewa Czeszejko-Sochacka, Mariusz Jakubowski, Robert Korzeniowski, Paweł Kosmala.
 
Język może dyskryminować tak jak stereotypowe zachowania. Minister Elżbieta Radziszewska wyjaśnia, dlaczego na szczególną uwagę zasługuje to, w jaki sposób mówimy w przestrzeni publicznej.
 
Wskaźniki pomagają restrukturyzować instytucje publiczne: o doświadczeniach z nowymi technikami zarządzania w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych piszą prezes ZUS Zbigniew Derdziuk i Adam Niedzielski, dyrektor departamentu kontrolingu tej instytucji.
 
Prowadzenie dużych projektów IT w instytucji państwowej może kończyć się na czas i mieścić się w budżecie. W ten sposób Główny Urząd Statystyczny wprowadził unikalną w Europie metodę spisu powszechnego – opowiada Janusz Dygaszewicz, dyrektor Centralnego Biura Spisowego.
 
Silna reprezentacja doświadczonych środowisk samorządowych w Senacie może wykreować wyjątkową wartość w rządzeniu państwem – pisze Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
 
Rozwiązania z zakresu e-zdrowia obniżają wydatki państwa. Jak w praktyce stworzyć interaktywny system opieki nad pacjentami, tłumaczy Artur Borowski, prezes Carestream Health Poland.
 
Przedsiębiorstwa społeczne: polskie firmy, których zysk to ludzie wyciągnięci z bezrobocia czy wyleczeni narkomani. THINKTANK przedstawia inspiracje z przedsiębiorstw społecznych, opracowane przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.

FIRMA

Małe firmy mogą konkurować z gigantami, ale nigdy frontalnie, zawsze – sposobem. Rafał Brzoska, pomysłodawca InPost, opowiada o tym, jak zarządzana przez niego firma wygrywa z Pocztą Polską, wykorzystując biznesową strategię judo.
 
Wolontariat pracowniczy poprawia motywację pracowników, może też wpłynąć na efektywność działania firmy w innych obszarach. Jak mądrze korzystać z tego narzędzia, tłumaczy Dariusz Pietrowski, prezes Centrum Wolontariatu.
 
Dialog wystawia firmę na ryzyko, ale daje szansę pozyskania informacji i dzielenia się ze społecznościami lokalnymi. Jak robi to Grupa Żywiec, pisze Monika Matak, dyrektor ds. komunikacji wewnętrznej i odpowiedzialności społecznej tej firmy.
 
W jaki sposób dyplomacja może wspomagać biznes i jak tworzyć warunki dla skutecznej dyplomacji ekonomicznej, wyjaśnia Beata Stelmach.
 
Metody biometryczne, które pozwalają wniknąć w głąb myśli i emocji człowieka, pomagają odkryć meandry konsumenckiej podświadomości – piszą Rafał Ohme, Michał Matukin i Donata Wolińska, eksperci neuromarketingu.
 
Kiedy Carl Benz i Gottlieb Daimler 125 lat temu wynaleźli automobil, stworzyli motoryzację. Tak wyglądała historia innowacyjności jednej z najsłynniejszych marek świata.
 
Jak dotrzeć z przekazem do nowoczesnego konsumenta? Janusz Kamieński, ekspert ds. zarządzania doświadczeniami klienta, wyjaśnia, jak komunikować się z konsumentami.
 
Większość polskich firm ma witrynę w internecie. Ale wiele z nich jest słabych, denerwujących, odpychających. Jak nie popełnić błędu, projektując stronę internetową, piszą Maciej Lipiec i Magdalena Bicka z agencji K2.

TEMAT NUMERU

Wschodzące gwiazdy Europy: kim są i jakie wizje rozwoju Unii Europejskiej mają Polacy, którzy pracują w instytucjach UE? Wyniki pierwszego badania opinii tej wpływowej grupy (badanie THINKTANK).
 
Kontrapunkt:
Czy w biznesie i życiu lidera jest miejsce na strach? O tym, jak z nim walczyć i co daje taka walka, dyskutują Wojciech Sobieraj, twórca i prezes Alior Banku, oraz Marek Kamiński, polarnik i podróżnik.