Język:

ARCHIWUM

Kwartalnik THINKTANK ukazuje się od lata 2009 r. w nakładzie 5 tys. egz.  W czterech działach: Trendy, Firma, Państwo i Lider prezentuje nowe idee dotyczące rozwoju oraz inspirujące i sprawdzone narzędzia zarządzania. Na łamach magazynu THINKTANK publikują wyłącznie praktycy i eksperci w swoich dziedzinach. Magazyn jest dostępny w prenumeracie oraz jako element pakietu THINKTANK SOCIETY.

IDEE

Menedżer jest od czasu do czasu politykiem: jak poruszać się w gąszczu interesów w instytucji? Jerry W. Gilley o tym, co robią menedżerowie jako politycy.
 
THINKTANK Network: o czym dyskutujemy podczas spotkań THINKTANK?
 

LIDER

Zarządzanie przez wolność buduje wyjątkową, głęboką więź przywódcy z podwładnym, ale pozwala również efektywnie osiągać cele. O tym, dlaczego warto dawać ludziom wolność – pisze Józef Wancer, prekursor bankowości w Polsce.
 
Liderzy mogą uczyć się od hipisów tolerancji, poczucia wspólnoty, by otworzyć się na pracę zespołową – przekonuje Kamil Sipowicz, filozof.
 
Lider, który potrafi korzystać z zespołu doradców, jest silny siłą zespołu, a nie tylko swego autorytetu. Doświadczeniami z kryzysowej sytuacji – epidemii świńskiej grypy – dzieli się Ewa Kopacz, minister zdrowia.
 
Co inspiruje Marcina Gortata, jedynego Polaka w NBA, najlepszej lidze koszykarskiej na świecie?
 
Wojciech Eichelberger, trener, psychoterapeuta i współautor metody Quest – drogi do samorozwoju, wyjaśnia jej zastosowanie i radzi, jak się rozwijać dzięki ośmiu wartościom.
 
Intuicja często prowadzi lidera do dobrych decyzji, ale ma swoje ograniczenia. Kiedy jej słuchać, a kiedy lekceważyć jej podszepty? Tłumaczy Witold Gotowski, trener i partner w firmie Values.

PAŃSTWO

Polityka rozwoju na nowo: zamiast wyrównywania szans średniaków, wsparcie dla regionów o wysokim potencjale. Minister rozwoju regionalnego, Elżbieta Bieńkowska wyjaśnia zasady działania nowej polskiej polityki rozwoju.

Dlaczego administracji publicznej przyda się biuroskop? Wyjaśnia prof. Michał Kulesza, twórca reformy polskiej administracji.

Jak przeprowadzić skuteczny proces partnerstwa publiczno-prywatnego, w jaki sposób zdoła on pomóc samorządom i dlaczego mogą się nim zainspirować, pisze Marcin Borek, ekspert Ernst&Young.

Nie prywatyzujmy wszystkich państwowych firm, ale lepiej nimi zarządzajmy. Jakie zmiany wprowadzi rząd w spółkach skarbu państwa – pisze Jan Krzysztof Bielecki, ekonomista i prezes Rady Gospodarczej przy premierze.

Komunikacja instytucji z jej klientem, czyli obywatelem: jak skutecznie prowadzić działania komunikacyjne instytucji publicznych – pisze dr Małgorzata Snarska, menedżer komunikacji w administracji i biznesie.

Kultura to narzędzie społecznej zmiany, a nie tylko ważna gałąź gospodarki – pisze Elżbieta Penderecka, menedżer kultury.

EXPO, czyli targowisko idei. Co pokazały kraje podczas światowej wystawy w Szanghaju? Fotoreportaż THINKTANK.

Euro w Polsce: jak wprowadzenie wspólnej waluty europejskiej wpłynie na dynamikę rozwoju regionów? Raport THINKTANK i NBP.

FIRMA

Organizacje częściej zmieniają dziś swój genom, bo tradycyjny model przedsiębiorstwa ewoluuje, a granice i struktura firmy są dostosowywane do bieżących potrzeb. Jak zdefiniować dziś istotę firmy – pisze Jan Maciejewicz, prezes zarządu Infovide-Matrix.
 
Polski biznes i administracja powinny nauczyć się, jak się uczyć – Aneta Wilmańska, wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
 
Traktujmy ostrożnie deklaracje klientów – ich opinie nie przekładają się na działania. O trendach w badaniach rynkowych pisze Arkadiusz Wódkowski, prezes Polskiego Towarzystwa Badania Rynku i Opinii.
 
Elastyczne formy zatrudnienia są korzystne dla pracowników i firm. Czas potraktować je jak alternatywę dla etatu – przekonuje Aneta Wicha, prezes Adecco Polska.
 
Jak zmienia się podejście firm do równoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu – wyjaśnia Zbigniew Gajewski, koordynator projektu, w którym PKPP Lewiatan, Deloitte i Solidarność zaprojektowały narzędzia analizy CSR.
 
Wizerunek lidera wpływa na wartość przedsiębiorstwa. Nie wolno przeceniać tego wpływu, ale trzeba nim zarządzać – pisze Antoni Mielniczuk, ekspert komunikacji.
 
Strategiczna inwestycja może być impulsem do zmiany dla firmy państwowej. W jaki sposób wprowadzać nowoczesne metody zarządzania i modernizować spółkę skarbu państwa – pisze w cyklu Na własne oczy Jan Chadam, prezes GAZ-SYSTEM S.A.
 
Moja Polska za 20 lat: otwarta, aktywna społecznie, przyjazna dla mieszkańców, którzy chcą realizować swój potencjał – wizja Szymona Gutkowskiego, przedsiębiorcy i przewodniczącego stowarzyszenia Projekt Polska.
 

TEMAT NUMERU

Państwo wstrzemięźliwe: rewolucyjne zmiany w systemie wydatków publicznych nie polegają na głębokości cięć, ale na zupełnej zmianie priorytetów finansowych państwa – pisze prof. Witold M. Orłowski, członek Rady Gospodarczej przy premierze.
 
Cięcia, które nie zniszczą potencjału rozwoju: w jaki sposób liderzy powinni myśleć o redukcji wydatków – wyjaśnia dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
 
Jak oszczędza Europa: mapa działań przeciwkryzysowych, które obniżają wydatki i podnoszą wpływy do budżetów.
 
Kontrapunkt:
Firmy, w których pracownicy są zbyt zintegrowani, wcale nie muszą być konkurencyjne. Co robią przedsiębiorstwa, by podnieść poziom kapitału społecznego? Jak im to służy? Dyskutują: prof. Janusz Czapiński i Paweł Smoleń, prezes Vattenfall.