Język:

ARCHIWUM

Kwartalnik THINKTANK ukazuje się od lata 2009 r. w nakładzie 5 tys. egz.  W czterech działach: Trendy, Firma, Państwo i Lider prezentuje nowe idee dotyczące rozwoju oraz inspirujące i sprawdzone narzędzia zarządzania. Na łamach magazynu THINKTANK publikują wyłącznie praktycy i eksperci w swoich dziedzinach. Magazyn jest dostępny w prenumeracie oraz jako element pakietu THINKTANK SOCIETY.

FUZJE I PRZEJĘCIA

W jakich branżach fuzje i przejęcia są dziś najbardziej popularne, czy ten rynek ma szanse szybko wyjść z kryzysu – zastanawia się Wojciech Hann, szef Zespołu Środkowo-Europejskiego Energetyki i Zasobów w Deloitte.

Jakie są warunki konieczne efektywnej współpracy firmy z bankiem finansującym akwizycję – pisze Renata Grzywacz, dyrektor departamentu finansowania projektów inwestycyjnych w ING Banku Śląskim S.A.

Kryzys wymusił zmianę podejścia do problemu wyceny w transakcjach fuzji i przejęć. Jaka jest dziś wartość godziwa firmy? – pisze Marcin Sieczyk, dyrektor w Dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.

Zapewnienia i oświadczenia to niedoceniany aspekt transakcji fuzji i przejęć – dowodzi Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz, wspólnik zarządzający w Kancelarii GESSEL.

Transakcje fuzji i przejęć są efektywnym narzędziem planowania podatkowego. O aspektach podatkowych w M&A piszą dr Sławomir Krempa oraz Michał Wróblewski z Zespołu Fuzji i Przejęć w Deloitte Doradztwo Podatkowe.

FIRMA I PAŃSTWO

Transformacja klimatyczna dotknie państw, firm i obywateli. Czy wierzymy w globalne ocieplenie, czy nie, wszyscy musimy być gotowi na zmianę – pisze Maciej Kuźmicz, redaktor naczelny THINKTANK.

Firmy muszą dostosować się do wymogów gospodarki niskoemisyjnej. Jakie strategie powinny przyjąć i co zrobić, by zmianę przekuć w przewagę konkurencyjną? Wyjaśniają eksperci McKinsey & Company: Tomas Nauclér, Per-Anders Enkvist i Jeremy M. Oppenheim.

Nawet jeśli nie chcesz być zielony, zmusi cię do tego konkurencja. Wszystko dzięki dobrowolnemu mechanizmowi etykiety emisyjnej – pisze prof. Krzysztof Żmijewski, ekspert z zakresu energetyki.

Państwo musi mieć strategię postępowania wobec globalnego ocieplenia. Główne zadanie to taka modernizacja energetyki, która zapewni firmom niskoemisyjne źródła energii – uważa prof. Maciej Nowicki, minister środowiska.

Jak działają zielone strategie w praktyce? THINKTANK pokazuje studia przypadku pięciu firm, które znalazły odpowiedź na zieloną biznesową rewolucję i dzięki temu odniosły sukces.

Obiektyw: Czy Polacy są świadomymi konsumentami: jeżdżą do pracy na rowerze, inwestują w kolektory słoneczne, kupują lokalne produkty? Już tak. Jak dbamy o środowisko, pokazuje wystawa „Polska Dla Klimatu”.

Odpowiedzialna firma troszczy się o swoje otoczenie społeczne i dzięki temu tworzy więzi, na których może oprzeć biznes – twierdzi Małgorzata Szlendak, kierownik ds. korporacyjnych i PR w Nestlé Polska.

IDEE

Najważniejsze książki biznesowe 2009 r. poleca THINKTANK. Księgarnie są pełne publikacji o gospodarce i biznesie. Które trzeba koniecznie przeczytać, bo zawierają nowe, przełomowe myśli i idee? Które powinny znaleźć się na półce każdego lidera?

Leader’s Digest: Sieć myśli w sieci, czyli co prezesi, ekonomiści oraz wpływowe postaci polskiej i światowej gospodarki piszą na swoich blogach.

LIDER

Skuteczny przywódca nie musi być autorytarny. Można być efektywnym, oddziałując na podwładnych za pomocą perswazji – pisze Aleksander Kwaśniewski, dwukrotny prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak koncentrować się na wykonywanym zadaniu i radzić sobie ze stresem, gdy podejmujemy bardzo złożone decyzje? Swym doświadczeniem dzieli się Jerzy Makula, jeden z najbardziej utytułowanych polskich pilotów szybowcowych.

Skąd bierze się kreatywność, gdzie szukać pomysłów, gdy nie motywują już ani nagrody, ani uznanie – opowiada Iwo Zaniewski, jeden z założycieli i dyrektor artystyczny agencji reklamowej PZL.

Moje inspiracje: Biznesmeni i reżyserzy, studia w ZSRR i praca w Wielkiej Brytanii. Co inspiruje Pawła Dangla, prezesa Allianz Polska?

Mózg, tak jak ciało, trzeba gimnastykować. O tym, co dzieje się w naszym umyśle, gdy doświadczamy zalewu informacji, opowiadają Dawid Wiener i Maciej Błaszak, neurokognitywiści.

Moja Polska za 20 lat: Jan Krzysztof Bielecki, były premier i wieloletni prezes Pekao S.A. zastanawia się, co nas czeka w najbliższym 20-leciu.

TEMAT NUMERU

Po co firmom nieustanna restrukturyzacja?

Restrukturyzacja rozumiana jako stałe doskonalenie operacji, struktury i procesów to konieczny element strategii każdej firmy, która chce odnosić sukcesy w postkryzysowej rzeczywistości – pisze Maciej Korzeniowski, szef Roland Berger Strategy Consultants w Polsce.

Transformacja giganta: jak restrukturyzuję Telekomunikację Polską – opowiada Maciej Witucki, prezes firmy.

Nowy model działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawia Lech Witecki, generalny dyrektor GDDKiA.

Kontrapunkt:
Dlaczego w Polsce tak trudno zbudować merytoryczny dialog między przedsiębiorcami i państwem? O tym, jak powinny wyglądać kontakty biznesmena i polityka, dyskutują Jarosław Gowin, czołowy polityk Platformy Obywatelskiej i Jeremi Mordasewicz, ekspert Polskiej Konfederacji Pracowników Prywatnych.